O2, Volný a Ti druzí část I.

Připojení k internetu dnes musí mít snad již každý a pokud nemá, tak to je jakoby ani nežil. Samozřejmě vůbec neřeším, to jak je kdo připojen, možnosti v místech bydliště, místě kanceláře nebo na chatě jsou hodně rozmanité a ani není zaručeno, že je vůbec nějaká alternativa. Dost často se totiž i stává, že máte opravdu jen jednu variantu a tím jste dost tlačeni do nevýhodných smluv nebo platebních podmínek.

Tento seriál se nebude zabývat dostupností, ale naprosto nadprůměrnou neinteligencí našich hlavních poskytovatelů a jejich znalostí technologií, které používají. Protože chci psát celkem o třech lokacích, kde jsem narazil na trable s připojením k internetu a příběhy se časově prolínají, tak to vezmu pěkne chronologicky. Každá z těchto událostí mě stála hodně nervů a teď jsem naprosto přesně schopen odhadovat co se v jaký čas bude dít a jak to celé dopadne. Moje znalosti technologií již několikanásobně převyšují znalosti poskytovatelů a to dokonce i těch v poslední míli, kteří se s tou technikou fyzicky potýkají a to s nimi vždy pracuji jen jako koncový uživatel.

Přípojku ADSL mám doma již 4 roky, cca měsíc od uvedení na trh, dokonce ještě z doby, kdy to bylo všechno v testovacím provozu a vůbec se netušilo, jak to bude fungovat a zda je to použitelná služba. Potíže se zjednáním a následném zprovoznění ani nebudu popisovat. Trvalo jim to úctihodné 3 měsíce a to ještě śupěšně ztratili moji smlouvu a musel jsem ji tam osobně donést. Pak ovšem musím zaklepat, neměl jsem jediné potíže s rychlostí, FUPem ani jinou rádoby uživatelsky přívětivou nežádoucí službou. První minizkušenost s výpadkem přišla až po dvou letech. Přes oblast bydliště se přehnala silná bouře, která blesky nešetřila a dala si dostavení s agregačním bodem služby ADSL. Tedy tak mi to bylo reprezentováno. Pánové z tehdejšího Telecomu a Volného provedli výměnu zařízení a jelo se dál. Až na mě. Mě stále nefungovalo. Týden dohadování než se někdo odhodlal do naší lokální ústředny a začal prověřovat co se stalo. Blesk byl tehdy mrška a z agregačního bodu se dostal až do racku poskytovatele na ústředně a pochutnal si na kartě do které vedou moje kabely. Tehdy jsem se dočkal akorát zklíčeného: „My se Vám omlouváme“. Zbytečné hovořit o tom, že jsem pracovně zavislý na internetu a že tato událost mi přivodila nemalé potíže. To je už ovšem nezajímalo. No, jsem přece jen zákazník a mám být rád, že mi dovolili se přes ně připojit k netu, obvzláště, když v okolí jiná možnost není.

Další nemilá událost přišla v silně nevhodnou dobu a dle dnešního zjištění to bylo přesně před rokem a jedním týdnem. Kabely do telefonní ústředny od nás vedou kolem celého bloku. Sousedi na konci naší ulice se rozhodli si zkrášlit svůj plot a tak se pustili do prací. Zbořit stávající a vykopat nové základy. Bohužel na chodník vedle poměrně hlubokého přikopu nechali zaparkovat kontejner na stavební suť, který samozřejmě okamžitě naplnili, takže mohl vážit nějakou tu tunu. V noci následujícího dne se přehnala menší dešťová přeháňka. Meteorologové tomu prý říkají přívalový déšť. Již jsem pochopil proč a možná bych řekl, že je to ještě dost nepřesné a mírné jméno. Prudce podmáčená zem neunesla tíhu onoho kontejneru a využila zákonu gravitace a sesunula se do příkopu. Čímž došlo k poškození kabelů v zemi. Nefungoval ani telefon, ani ADSL. Samozřejmě když se má stát něco špatného, tak v pátek večer a přece od pátečního odpoledne do pondělního rána pracuje jen pitomec. Takže telefonáty na operátora celkem zbytečnost. Pořešíme v pondělí. No nebudeme Telecomu křivdit, telefonní linku opravili do druhého dne, a to tak že přepojili celý rozvod na jiný pár kabelu co nám vede do baráku. Celkem tu jsou dva páry. ADSL rozběhali až někdy během úterý, přesně si již nepamatuju. Ovšem si pamatuju naprosto přesně slova technika. Máte poškozený modem, bude fungovat, ale mohli by s ním časem být potíže. Hned mi ale dali nový, těžce zaplacený. Další informace byla kolenapodlamující. Vaše linka je, ale taky poškozena a více než tři megabity nezvládne. Přepnuli sme ji tedy na tuto rychlost a počítejte s tím, že rychlost u Vás zvyšovat v budousnu nepůjde.

Ok, když jsem to všechno překousl a smířil se s tím, že už nikdy nebudu mít rychlejší internet, poslal jsem do éteru poslední otázku a to zda si tohle mezi sebou Telecom s Volným nějak předají. Prý ano, podají si mezi sebou hlášení a bude to zaprotokolováno, aby se příště vědělo jak nakládat s linkou. Říká se důvěřuj, ale prověřuj. Volal jsem na Volného a ujišťoval se, že technik Telecomu mluvil pravdu, ujistili mě že ano, a že nemám mít strach. Tedy neměl jsem jej.

Internet fungoval až do minulého týdne. Ale to teď přeskočíme a navážu chronologicky příhodou z jedné firmy, kterou spravujeme, ale až v dalším díle. Nerad bych, aby jste nabili dojmu, že si akorát stěžuju nad svojím internetem pouze já.