Fenomén jménem DotA

Autor tohoto modu pro Warcraft 3 musí být opravdu týpek, když dokázal překonat samotnou hru od Blizzardu, na druhou stranu nutno podotknout, že jejich nejhorší hru (aspoň z mého pohledu).

Při organizování LAN párty padl návrh, zahrát Warcraft 3. Zdegenerovaný internetovými diskuzemi a články, jsem hned oponoval tím, že War3 se už v podstatě moc nehraje, až na jeden mod. A tím je Defense of the Ancients.

Když jsme hru poprvé spustili, neměli jsme příliš tušení o co jde, takže došlo na tzv. hození do vody. Neznalost herního systému, možností hry se samozřejmě odrazilo na výsledku her. TO ale podnítilo zvědavost a hra začala být dopodrobna zkoumána pomocí pana Googla.

A o co tedy vlastně jde? DotA (konkrétně All Stars) je UMS (use map settings) mapa, ve které se proti sobě postaví 2 týmy o maximálně pěti hrdinech – Sentinel a Scourge. Každý hráč v podstatě ovladá pouze jednoho hrdinu (nepočítáme-li pár ovládnutých nebo vyvolaných potvor). Ve hře existuje celkem cca 70 hrdinů, kteří se dělí na 3 skupiny – strength (tankovací hrdinové s dostatkem hp), agility (damage dealeri se slušným dmg) a inteligence (casteri). Každý hrdina může dosáhnout až 25. levelu. Vhodnou kombinací hrdinů vznikají různě silné týmy, podle toho, jak jsou hráči schopni kombinovat skilly členů týmu. Cílem hry je zničit určenou budovu uvnitř města soupeřícího týmu.

Mezi městy vedou 3 hlavni bojove linie, na kterych se spawnuje a bojuje creep – jednotky ovladane umělou debilitou. Po techto liniich jsou take vezky, ktere brani rychle invazi. Za kazdou jednotku nebo vezku, kterou hrac znici ziska urcity obnos zlata a zkusenosti. A tady se konecne dostavame k tomu, co dela tuhle hru tak zabavnou.

Za získané zlato hráč může nakupovat předměty. System je kouzelný v množství rozličných předmětů ale také v tom, že předměty jde různě kombinovat a takto stavět ještě silnější kousky. Jedinou chybičkou je to, že obchody jsou dosti nepřehledné, proto je vhodné se na ně nejdříve podívat na internetových stránkách.

Tím bych ukončil základní představení, co vlastně DotA je a nyní bych přešel k tomu, jak vůbec Dotu hrát. Existuje několik základních a důležitých informací, bez kterých si nezahrajete.

1. Důležité, možná nejdůležitější je neumírat. Hrdina, který umře dá svému vrahu slušné množství zkušeností, sám se zpomalí v expení a navíc trvá nějkou dobu (závislá od levelu) než se může hrdina vrátit na bojiště.

2. Další podstatnou informací jsou tzv. last hit a deny. První jmenovaný termín znamená poslední úder do potvory. Pokud hrdina svým útokem potvoru zabije, získá z ní navíc peníze. Pomůže vám v tom držení klávesy alt, která ukazuje aktuální stav jednotek. Deny je naopak zabíjení vlastního creepu v neprospěch soupeře. Pokud zabijete vlastní creep, hrdina přijde o dost zkušeností a zároveň nezíská zlato. Na vlastní jednotky je nutno útočit přes force attack.

3. Teamplay je ve hře velice důležitý. Proti PC to možná ani tak není znát, ale proti živým hráčům je to rozhodně jeden z kritických elementů, který může vyhrát/prohrát hru.

4. Ze začátku je vhodné udržet se na lajně co nejdéle, abychom co nejrychleji nalevelovali. Nenechat se zabít a pokusit se lasthitovat je idealní kombinací. Uprostřed hry docházi k tzv. gankům/gangům – to znamená překvapit nepřipraveneho soupeřova hrdinu a pokud možno jej zabít. Ve finále již jde o čistý teamplay a bitvy mezi všemi hrdiny naráz.

Hra sama o sobě je velice variabilní. Existuje několik módů pro výběr hrdinů, pravidla hry apod. Záleží jen na vás.

*Další informace naleznete na domovských stránkách projektu http://dota-allstars.com.*